0 3 min 7 mths

De SARD GR86 GT1 is precies hoe je je sportieve coupé wenst, nietwaar?

We zeggen wel vaak dat ‘vroeger alles beter was’, maar dat is natuurlijk niet helemaal waar. Neem 25 jaar geleden, bijvoorbeeld. Toen kon je in Nederland de Nissan 200SX kopen: 200 pk en achterwielaandrijving! Dat deed bijna niemand, terwijl er toch een complete tuningindustrie om die auto heen was ontstaan. Helaas kregen wij daar in Europa niet veel van mee.

Met de Toyota GR86 gebeurt min of meer hetzelfde. Het is een achterwielaangedreven coupé met (iets meer dan) 200 pk, maar in Nederland loopt niet iedereen er warm voor. Gelukkig krijgen we nu wel mee wat er allemaal aan gedaan kan worden. Vorige week mocht TOM’s laten zien wat hun visie is op de nieuwe Toyota GR86, vandaag doet SARD dat.

SARD GR86 GT1

SARD is net als TOM’s een Japanse tuner die nauw samenwerkt met Toyota in de motorsport. De Denso SARD Supra’s uit de jaren ’90 zijn episch, evenals de latere Soarers (SC430’s in EU). Bij SARD gaan ze net even iets verder dan TOM’s en Gazoo Racing. In dit geval is de SARD GR86 GT1 een bijzonder dikke auto. Letterlijk, want de sportieve coupé krijgt namelijk een flinke bodykit aangemeten.

Zowel de neus als bips is flink aangekomen. Maar misschien zijn de sideskirts wel het meest opvallend. Aan de voorkant is het fraai gedaan, met een ‘luchtuitlaat’ achter de voorste wielkasten en een badge erboven. Aan de achterkant is de kit op zijn breedst. Is het mooi? Bwoah, het is vooral heel erg dik en de SARD GR86 GT1 kan het op zich goed hebben.

BBS RE-V7

De SARD GR86 is verder behoorlijk verlaagd. De wielen zijn gek genoeg niet groter in diameter dan normaal. Om het onafgeveerde gewicht zo laag mogelijk te houden, zijn er gesmede BBS RE-V-velgen gemonteerd met daaromheen 245/35 R18 Bridgestone Potenza-banden.

Is het allemaal hosanna met de SARD GR86 GT1? Nou, nee. Niet helemaal, de achterlichten zijn geen verbetering. De koolstofvezel vleugel is een verplicht nummertje, maar misstaat zeker niet. Het gaat voornamelijk fout bij het interieur. Die gordelkussentjes waren in de jaren ’80 al fout. Ook is het borduurwerk in de hoofdsteunen niet echt de moeite waard.

Voor nu heeft de SARD GR86 GT1 geen extra power. Er is alleen een sportuitlaat gemonteerd. Reken er maar op dat er meer mechanische upgrades aan komen. SARD heeft meestal van alles in de magazijnen liggen, zoals turbo’s, intercoolers, sperdifferentiëlen, oliekoelers, air-intake systemen en ga zo maar door. Dit gaat nog wel een leuk project worden!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *