0 3 min 3 mths

De overname’ Alfa door VW’ was bijna een dingetje geweest.

Een klinkende merknaam is een belangrijk goed in de autowereld. Als je een automerk hebt met een lange en succesvolle historie, kun je daar je vruchten van plukken. Kijk maar naar Mercedes, die buiten het nog elke dag uit dat zij de auto hebben uitgevonden.

Er zijn weinig automerken die zoveel historie kennen als Alfa Romeo. Nog voordat Ferrari een begrip was, was Alfa Romeo dat al. Voor oud-VW baas Ferdinand Piëch was Alfa Romeo altijd een beoogd kroon op zijn werk. Onder zijn bewind werden er veel merken gekocht zoals Bentley, Lamborghini, Seat, Skoda en Bugatti. Maar Alfa Romeo ontreekt nog altijd.

Piëch wilde overname Alfa door VW

Dat is niet omdat ze het bij Volkswagen niet geprobeerd hebben. Dat laat Carlos Tavares weten aan Autocar. In 2011 grapte Piëch al dat onder de vleugel van Volkswagen van 100.000 auto’s kon stijgen naar 400.000 in een paar jaar tijd. Dat wilde Volkswagen niet doen met gerebadgde Seats, maar met unieke auto’s en Porsche-motoren.

Het was de bedoeling om de 718 viercilinder boxers te gaan gebruiken voor Alfa Romeo. Alfa heeft in het verleden gebruik gemaakt van boxermotoren, dus een vreemde gedachte is dat niet. Bij Volkswagen vonden ze dat FCA het Alfa Romeo-DNA te grabbel hadden gegooid en het merk meer bijzondere techniek verdiende.

Naar verluidt heeft Volkswagen wel geprobeerd om Alfa Romeo over te nemen, maar kregen ze ‘Nein!!!’ op hun rekest. Op zich vreemd, want erg goed ging het niet met Alfa toentertijd: de Mito en Giulietta waren de twee enige auto’s in de aanbieding. Maar Volkswagen gaf niet op. Ferdinand Piëch was officieel terug getreden bij VW en sinds het dieselgate schandaal behoorlijk in diskrediet gebracht. Zijn dwingende managementstijl (Je zorgt maar dat het werkt!!!) was een waar schrikbewind.

Godfather

In 2018 wist Piëch als een ware oud-Godfather toch nog een poging te wagen. Hij stuurde VW-topman richting FCA om Alfa Romeo los te weken. Herbert Diess ging op de koffie bij Mike Henley, toenmalig CEO van Fiat Chrysler Automobiles. Wederom werd er enorm veel geld geboden, maar wilden ze bij FCA de bedragen niet eens horen. Ze waren wederom niet bereid om hun oogappel te verkopen.

Het is eigenlijk heel erg vreemd dat FCA Alfa Romeo maar niet wilde verkopen. Sinds de 156 uit productie is gegaan, ging het bergafwaarts. De Alfa 159 was een commerciële flop en geen echte Alfa. Ook de MiTo (stiekem een Grande Punto) en de Giuelietta (stiekem een Fiat Bravo) mistten te veel Alfa-DNA. Met de Giulia en Stelvio is Alfa op de goede weg, maar commercieel is het nog altijd geen succes.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *